Publika filma "Kuda ideš, Aida?" rediteljice Jasmile Žbanić dijeli se na onu kojoj je pošlo za rukom da preživi rat u Bosni i Hercegovini i onu koja jednako duboko diše dok s nevjericom posmatra okolnosti koje su pratile ulazak vojske Ratka Mladića u Srebrenicu u julu 1995. godine i posljednja tri dana pred likvidaciju više od sedam hiljada pripadnika nesrpskog stanovništva "pod zaštitom UN-a".
Plavi šljemovi na glavama holandskih vojnika, bacanje komadića hljeba u masu ljudi iza bodljikave žice, maskirne uniforme i glasanje preko megafona okidači su za ponovno proživljavanje najveće bh. traume, a repriza genocida u Srebrenici sada dolazi ekranizovana iz ženske vizure. Jasmila Žbanić u ratu je bila jedna od bosanskih djevojaka, prema kojima je mizogino i šovinističko poniženje iskazano u grafitu "Bosnian Girl", čije autorstvo potpisuje anonimni holandski vojnik UN-a. Grafit o bosanskim djevojkama bez zuba, s brkovima i specifičnim mirisom izmeta ispisan je u baraci u Potočarima, a upravo tamo se odvijaju najupečatljivije scene filma "Quo Vadis, Aida?".
"Sad će film!"
Aidin suprug Nihad (Izudin Bajrović) i dva sina Hamdija i Ejo (Boris Ler i Dino Bajrović) će se zateći među hiljadama onih koji su sigurnost i zaštitu pokušali potražiti u UN-ovom kampu, gdje Aida zbog prirode posla prevođenja ima direktan uvid u sve informacije o tome šta se događa.
Dok radi posao, Aida istovremeno pokušava voditi operaciju spašavanja vlastite porodice od smrti, pa će tako muža odabrati među masom Srebreničana da upravo on ide na pregovore s Mladićem . Dok se Srebrenički civili nalaze ispred i unutar baze UN-a, stiže četnik Joka (maestralni Emir Hadžihafizbegović) koji pod pratnjom naoružanih vojnika dolazi do baze, bacajući komade hljeba među civile, uzvikujući kako kod Srba nema gladi.
Nakon niza Aidinih pokušaja, sinovi i muž odlaze u smrt, koja se događa u jednoj lokalnoj kino-dvorani. Nakon što Srbi kažu "Sad će film!", Žbanićeva publiku pošteđuje masovnih egzekucija, služeći se eufemističkim sredstvom, zvukom mitraljeza. Traumu je teško, gotovo nemoguće pokazati na filmu, pa je vidimo na licu Aide, koja u svoj stan pokušava doći u izvjesnom periodu kasnije samo kako bi uzela porodične fotografije ili onda kada traži posmrtne ostatke svojih sinova i muža među ekshumiranim kostima ubijenih Srebreničana. Historija učiteljici historije ne samo da je dala lekciju o životu nego i o smrti.
"Pod zastavom UN-a"
Priča filma "Kuda ideš, Aida" inspirisana je životnom tragedijom Hasana Nuhanovića i njegovom knjigom "Pod zastavom UN-a: međunarodna zajednica i zločin u Srebrenici", čovjeka koji je u julu 1995. godine radio kao prevodilac u UN-u i čiji su se roditelji i brat nakratko pokušali spasiti ulaskom u bazu, iz koje su potom morali izaći i otići u smrt. Žbanić i Nuhanović su scenarij za film počeli realizirati zajedno 2012. godine, nakon čaga su se razišli zbog različitih principa u načinu prikaza autentičnih događaja
Pedesetak govornih uloga i šest hiljada statista, kao i budžet od četiri miliona eura filma ipak su ostali u sjeni Srebreničke tragedije, a umjetnički dojam pomalo se izgubio u masi lica statista iza bodljikave žice i u kamionima u kojima su ljudi transportovani poput stoke. Možda je to problem one prve publike s početka teksta, koja je preživjela rat i koja pri gledanju filma konstantno vrši usporedbe sa autentičnim ratnim scenama, koje su neki od nas gledali uživo, pa od filma očekujemo neku vrstu odmaka od sopstvenog regresivnog blata.
Utoliko ovaj film više govori o opsežnosti planiranog projekta etničkog čišćenja i monstruoznosti onoga što je pomno planirano i provođeno u ratu u Bosni i Hercegovini, čije posljedice živimo i danas. Taj rat i njegovo naslijeđe su toliki teški da u filmovima Jasmile Žbanić (sjetimo se "Grbavice") ne ostavljaju prostor za bilo kakav drugačiji kraj osim poniranja u depresiju, iz koje se ni BiH ne može izvući 25 godina.
Primjedbe
Objavi komentar